Методичні рекомендації до гри “Пригости лісових мешканців” для дітей 2–5 років | Anelok
Робочий аркуш-гра Пригости лісових мешканців – це багатофункціональна гра для дітей раннього та дошкільного віку, спрямована одночасно на пізнавальний, сенсорний, мовленнєвий, математичний розвиток дітей.
На який вік розрахована гра з природним матеріалом?
У залежності від поставленої цілі, ця гра підійде для:
- дітей раннього віку 2-3 років;
- дітей віком 3-5 років;
- дітей з ООП (інклюзивні групи).
Інструкція для вихователів (батьків):
1. Завантажте та роздрукуйте робочий аркуш-гру “Пригости лісових мешканців”.
2. Підготуйте природний матеріал: шишки, каштани, жолуді (не менше 5-ти штук кожного).
3. Покладіть аркуш на столик або килимок разом із підготовленими матеріалами.
4. Запропонуйте дитині розглянути малюнок та назвати лісових мешканців.
– Який лісовий мешканець має пухнастий хвіст, дзьоб, ратиці?
– У кого шубка із шерсті, а у кого із пірʼя?
– Хто вміє стрибати, літати, рохкати?
– Хто з них розташувався вище, нижче, посередині?
5. Білочка, ворона та кабан полюбляють смакувати осінніми плодами (каштанами, жолудями), пагонами хвойних рослин (шишками). Запропонуйте дошкільнятам подивитися та назвати, що сьогодні на обід вибрали лісові мешканці.
– Білочка вибрала шишки. Шишки – це пагони хвойних рослин (ялинок, сосен, ялиць, модрин, кедрів). Діти беруть шишки, досліджують їх. Чудово, якщо ви матимете декілька різних. У такому разі у малят буде нагода їх порівняти. Зверніть увагу дошкільнят на те, що шишки колючі. Кожна шишка має або насіння, або пилок. Саме насіння у шишках шукають білочки.
А ще шишки вміють передбачати погоду – на сонячну – відкриваються, на дощову і вологу – закриваються. Якщо у вас буде 5 хвилин додаткового часу, проведіть невеликий цікавий експеримент. Вкиньте одну розкриту шишку у кипʼячену воду. За декілька хвилин шишка закриється і ви зможете порівняти обидві.
Дослід “Шишки – передвісника погоди”
Діти «пригощають» білочку шишками, викладаючи у відповідні віконечка біля неї. Дошкільники 4-5 років рахують кількість в межах 5.
– Ворона всеїдна. Сьогодні для обіду вона вибрала каштани. Ці плоди ростуть на дереві каштан. Молоді каштани мають колючу шубку, а дозрілі – скидають її. Діти досліджують каштани. Вони – кругленькі та гладенькі. А ще мають тверду шкаралупу. Попросіть діток постукати ними на поверхні. І щоб дістатися до смачної серцевини, кмітливі ворони придумують різні хитрі способи. Наприклад, високо злітають із каштаном у дзьобі, а потім кидають їх на дорогу чи камінь, щоб шкаралупа розбилася. Інколи навмисно залишають на дорозі і чекають, поки їх переїде автомобіль.
Діти «пригощають» ворону каштанами. Дошкільнята 4-5 років рахують кількість в межах 5.
– Кабан вибрав жолуді. Це плоди дерева дуб. Вони мають шапочки, які восени у зрілих жолудях легко знімаються. От дивина! Дітки восени шапочки одягають, бо стає холодно, а жолуді – скидають.
Діти досліджують жолуді. Сам плід довгенький та гладенький. А шапочка схожа на чашечку, має шорохувату поверхню. Кабан знаходить жолуді по запаху, адже він має поганий зір і чудовий нюх.
Малята «пригощають» дикого кабана жолудями. Дошкільнята 4-5 років рахують кількість в межах 5.
Очікуваний результат:
- Дидактична гра сприятиме формуванню елементарних уявлень про тварин та рослин у лісі восени.
- Дитина набуде практичного досвіду у точних, узгоджених рухах пальцями, покращить дрібну моторику рук, сенсорне сприймання.
- Посилиться мовленнєвий розвиток – дитина зможе називати мешканців лісу, розповідати, хто як виглядає і що їсть.
- Підвищиться здатність довільно концентруватися, виконувати послідовні дії.
- Завдяки використанню природного матеріалу (каштанів, жолудів, шишок) гра стане елементом сенсорної роботи та екотерапії.
Унікальність:
Осіння гра з природними матеріалами є авторською розробкою, створеною з урахуванням методичних рекомендацій та особливостей психологічного розвитку дітей.
Де знайти гру?
Гра доступна за посиланням – Робочий аркуш гра “Пригости лісових мешканців”
Завантажте дидактичну гру та проведіть захопливе заняття з дітьми вже сьогодні!
Методичні рекомендації як орієнтир
Методичні рекомендації до гри “Пригости лісових мешканців” є орієнтовними. Ви можете адаптувати хід роботи відповідно до тематики заняття, вікових і індивідуальних особливостей дітей.
До прикладу, під час заняття з природи дітям 2–3 років достатньо розповісти про шишки ялинки та сосни, тоді як для дітей 4–5 років можна розширити спостереження, включивши шишки ялиці, модрини чи кедра.
На логопедичних заняттях робота з аркушем і природним матеріалом спрямована на активацію мовного центру Брока, який відповідає за артикуляцію, мовне продукування та дрібну моторику рук. Тут головна мета — аналіз і відтворення вже знайомої інформації, розвиток чіткості мовлення й узгодженості рухів, а не вивчення нового матеріалу.
На занятті з математики головна увага приділяється орієнтуванню у просторі, лічбі в межах 5, порівнянню кількості предметів (один – багато, більше – менше).
Автор:
Олена Білик (Anelok)






