Екологічний проєкт Ліс — наш зелений дім
Автор: Семененко Світлана Іванівна, вихователь ЗДО (ясла-садок) «Калинка» с. Вергуни Слобідської сільської ради Черкаської області
Екологічний проєкт Ліс — наш зелений дім для дітей старшого дошкільного віку.
Мета проєкту:
Освітня. Сформувати у дітей уявлення про ліс як цілісну екосистему, де все взаємопов’язане (дерева, кущі, трави, тварини, комахи, ґрунт).
Розвивальна. Розвивати памʼять, увагу, спостережливість, мовлення, логічне мислення, творчі здібності та вміння працювати в команді.
Виховна. Виховувати екологічну свідомість, любов і дбайливе ставлення до природи, відповідальність за її збереження.
Етапи реалізації проєкту
I етап. Вступний (1 тиждень)
На цьому етапі наша мета — зацікавити дітей, створити емоційний зв’язок із темою та сформувати мотивацію до подальших досліджень.
Мотивація через казку “Чому захворів ліс?”.
Діяльність. Вихователь розповідає дітям казку про чарівний ліс, де жили веселі звірята, але одного разу ліс почав сумувати, бо люди залишили в ньому сміття. Тварини не могли знайти чисту воду та їжу.
Запитання для обговорення: “Як ми можемо допомогти лісу?”, “Чому важливо дбати про природу?”. Це допомагає дітям усвідомити проблему та відчути себе частиною її вирішення.
Дидактична гра “Збери лісовий пазл”.
Діяльність. Використання великих пазлів, на яких зображені лісові пейзажі, тварини, рослини. Пазли можна зробити самостійно або знайти готові.
Завдання. Діти збирають пазли, обговорюючи, що вони бачать на картинці. Це розвиває дрібну моторику, уважність та знання про мешканців лісу.
Малювання “Ліс, у якому я мрію побувати”.
Діяльність. Кожна дитина отримує аркуш паперу та кольорові олівці або фарби. Вихователь пропонує уявити і намалювати “ідеальний” ліс – чистий, повний квітів і щасливих тварин.
Мета: розвиток уяви, творчого мислення та візуалізація позитивного образу природи.
Бесіда “Що таке ліс? Хто в ньому живе?”.
Діяльність. Запитання-відповіді, під час яких діти діляться своїми знаннями. Можна використовувати картинки, іграшки тварин.
Наприклад: “Які дерева ви знаєте?”, “Яких тварин можна зустріти в лісі?”, “Що потрібно робити, щоб не нашкодити лісу?”.
II етап. Дослідницький (2-3 тижні)
Це найактивніший етап, де діти стають справжніми дослідниками. Вони не просто слухають, а й експериментують, спостерігають та творять.
Тема 1: “Дерева — легені планети”.
Екскурсія в парк/сквер:
-
-
- Діяльність. Діти розглядають дерева, торкаються кори, порівнюють шишки, листя (розмір, форма, колір), нюхають. Збирають гербарій з листя.
- Завдання. Зробити “відбитки” кори дерева за допомогою паперу та олівця, щоб порівняти їхню структуру.
-
Дослід “Як дерево п’є воду?”:
-
-
- Діяльність. У склянки з водою додати харчовий барвник. Поставити в кожну склянку гілочку з білою квіткою (наприклад, хризантемою). Спостерігати, як протягом дня квітки змінюватимуть колір.
- Мета. Показати, як рослини “п’ють” воду, що є важливою для їхнього життя.
-
Ліплення “Фантастичне дерево”. Діти ліплять дерева з пластиліну, додаючи природні матеріали (насіння, гілочки).
Тема 2: “Хто живе в лісі?”.
Інтерактивна розповідь про тварин:
-
-
- Діяльність. Перегляд коротких пізнавальних відео або презентацій про лісових звірів (білка, їжак, лисиця, вовк), птахів, комах.
- Завдання. Створити “Паспорт тварини”, де діти малюють звіра і записують його “особливості” (що їсть, де живе).
-
Творче завдання “Лісовий дім”:
-
-
- Діяльність. На основі великого картонного ящика діти створюють макет лісу. Клеять гілочки, мох, камінці, а потім розміщують фігурки тварин, комах.
- Мета. Розвиток просторового мислення, творчості та закріплення знань про мешканців лісу.
-
Гра-імітація “Вгадай, хто я?” (Діти по черзі імітують рухи та звуки тварин, а інші відгадують)
Тема 3: “Природа лісу — нескінченна скарбниця”.
Колективний колаж “Пори року в лісі”:
-
-
- Діяльність. На великому ватмані діти створюють чотири сектори — весна, літо, осінь, зима. Кожен сектор заповнюють відповідними природними матеріалами (зелене листя, квіти, жовте листя, шишки, вата-сніг).
- Мета. Показати, як змінюється ліс протягом року.
-
Гра “Знайди пару”. Картки із зображенням листя та плодів дерев (наприклад, листя дуба та жолудь). Діти шукають відповідні пари.
Бесіда “Звуки лісу”. Прослуховування аудіозапису лісових звуків (спів птахів, шелест листя, стукіт дятла) та їх обговорення.
III етап: Підсумковий (1 тиждень)
Цей етап підсумовує весь проєкт, демонструючи досягнення дітей та закріплюючи екологічні знання на практиці.
Екологічна акція “Посади дерево”.
- Діяльність. Діти разом з вихователем та батьками висаджують на території садка саджанці дерев або кущів.
- Мета. Навчити практичному догляду за рослинами, показати важливість кожного дерева для природи.
Варіант. Якщо висадка неможлива, можна провести акцію зі збирання сміття в найближчому парку.
Свято “День лісу”.
Виставка “Лісовий вернісаж”. Презентація всіх малюнків, виробів, макетів, створених дітьми протягом проєкту. Запросити батьків на цю виставку.
Театралізована вистава. Діти показують виставу, в якій головні герої (звірята) навчають дітей, як правильно поводитися в лісі.
Нагородження. Вручення посвідчень “Юного еколога” — це символічно, але дуже важливо для дітей. Це підкреслює їхню значущість і відповідальність.